16 stellingen

16 stellingen

Julien Coulommier is in de geschiedenis van de Belgische fotografie de man die in de jaren ’50 fotografie binnenleidde in de wereld van de hedendaagse kunst. Fotografie leende zich als techniek uitstekend tot het surrealisme. Denk maar aan de werken van Man Ray en Maurice Tabard. Dubbele belichtingen, montagetechnieken, solarisatie waren allemaal technieken die de surrealisten gebruikten om hun aparte werelden te creëren.Julien Coulommier werkte onder andere ook nog samen met Marcel Broodthaers in de jaren ’60.

STELLING 14: Deze twee foto’s zijn ‘grapjes’ in de beste surrealistische traditie, die Julien Coulommier maakte voor Geert van Bruaene. De citaten zijn van Geert van Bruaene.

Fout. Deze foto's doen inderdaad denken aan het werk van Coulomnier, maar niets is minder waar. Coulommier had contacten met avant-gardekunstenaars als Serge Vandercam, Asger Jorn, Maurice Wyckaert en Marcel Broodthaers. In de jaren vijftig kwam Coulommier in contact met de 'Subjektive Fotografie' van Otto Steinert, die een autonome vorm van fotografie nastreefde. Het traditioneel afbeelden van de werkelijkheid wordt verlaten om met de mogelijkheden van het medium een eigen, nieuwe werkelijkheid te creëren. Coulommiers foto's (in hoofdzaak zwart-wit) transformeren voorwerpen uit de onmiddellijke omgeving, vooral uit de natuur, tot wonderlijke droomachtige taferelen. 

 

Wie zijn we?

Het Goudblommeke in Papier is een café met een beroemd verleden. Hier vonden de boegbeelden van het Brusselse surrealisme elkaar, zoals René Magritte, Louis Scutenaire, Marcel Mariën... Ook later kwamen kunstenaars en schrijvers er regelmatig over de vloer. Het café is nog steeds een artistiek en literair trefpunt.

Nieuwsbrief

Waar kan je ons vinden?

kaart_goudblommeke.gif