16 stellingen

16 stellingen

Van Bruaene was één van de eerste in ons land om schilderijen van Duitse expressionisten als Paul Klee, Max Ernst, Otto Dix en Grosz te verhandelen. Mogelijk heeft hij deze Duitse kunstenaars leren kennen tijdens zijn zelfverkozen ballingschap in Duitsland in de periode vlak na de Wapenstilstand van WO I. Gedurende deze korte ballingschap leerde hij het Duits expressionisme kennen waarna hij zich ontpopte tot de kampioen van deze kunststrekking. 

STELLING 12: Geert van Bruaene is wel bij de eersten die de kwaliteit onderkent van de werken van Max Ernst en Paul Klee wanneer deze in het begin van hun carrière komen leuren met hun werk in Brussel. Als kunsthandelaar had hij het oog om direct de kwaliteit er van te herkennen en hij verhandelt in de winkel ‘Le Cabinet Maldoror’ dan ook meteen enkele werken van beide kunstenaars.

Juist.  De kunstgalerij 'Le Cabinet Maldoror' (december 1923) is historisch gezien ongetwijfeld de mooiste prestatie van Geert. En het is in dat kader dat we zijn bescheiden bijdrage tot de promotie in Brussel van de Duitse Avant-Garde moeten inschatten.

Wie zijn we?

Het Goudblommeke in Papier is een café met een beroemd verleden. Hier vonden de boegbeelden van het Brusselse surrealisme elkaar, zoals René Magritte, Louis Scutenaire, Marcel Mariën... Ook later kwamen kunstenaars en schrijvers er regelmatig over de vloer. Het café is nog steeds een artistiek en literair trefpunt.

Nieuwsbrief

Waar kan je ons vinden?

kaart_goudblommeke.gif